Ik kan een encyclopedie schrijven
Als coach kan je een encyclopedie schrijven over alle verhalen die klanten met jou delen. Het zijn stuk voor stuk heel persoonlijke verhalen en sommige zaken komen heel sterk binnen. Een klant die jou vertelt dat zijn partner hem bedriegt. Of dat een zakenpartner met een deel van de rekening is verdwenen. Of dat de dochter is betrapt met illegale drugs. Collega’s die elkaar niet meer kunnen luchten en elkaar aan het saboteren zijn.
Een coach ontwikkelt het neutraal luisteren als sterkste kwaliteit. Je hoort jouw klant. Je neemt de woorden binnen en dan stel je vragen. Je helpt jouw klant om nieuwe inzichten te vinden om beter of makkelijker met zijn situatie om te gaan. Je biedt ondersteuning en soms een schouder om op te huilen. Je draagt de ruimte en geeft een veilige omgeving waar alles gewoon eens kan gezegd worden. Ik merk dat je klant gewoon de ruimte geven om eens zijn hart te luchten nog de grootste meerwaarde is die je kan bieden als coach. Want hoeveel luisteren wij echt naar elkaar? Hoe vaak onderbreken wij elkaar niet of staan we al klaar met (ongevraagd) advies.
Sommige verhalen raken me echt hard…
En dan komen er van die verhalen die je zo hard raken. Die zo dicht bij jouw eigen realiteit komen. Precies of jij diegene bent die aan het spreken is. Een spiegel die je wordt voorgehouden en die je dwingt om ook naar jouw eigen schaduwkanten te kijken. Het is me ooit overkomen dat ik een dame aan het coachen was die met exact dezelfde woorden, dezelfde emoties en dezelfde non-verbale taal haar en dus ook mijn verhaal aan het vertellen was. Op dat moment ben ik heel sereen gebleven en ben ik mijn rol als neutrale coach gebleven. Ik was me constant bewust van het feit dat ik mijn eigen verhaal op de achtergrond moest houden en dat ik geen advies zou gaan geven. Want dan val je uit je rol als coach. Ik wist dat er me een grote uitdaging stond te wachten. In dat gesprek heb ik me heel kwetsbaar opgesteld. Ik heb heel eerlijk verteld dat haar verhaal heel hard was binnen gekomen en dat het vergelijkbaar was met wat ik een aantal jaren geleden had mee gemaakt. De tranen die over mijn wangen liepen waren heel opmerkelijk en ik heb toen met haar afgesproken dat ik mijn ervaringen niet ging projecteren op haar. Ik ging haar challengen om zelf tot een oplossing te komen en dat ik haar ging ondersteunen in haar keuzes. Het is heel boeiend en kwetsbaar traject geworden. En ik heb hier zoveel uit geleerd. Als coach maar ook als mens.
Blijf neutraal!
Als coach ben ik me bewust geworden dat zo een trajecten je uitdagen om neutraal te blijven. Mijn proces is nooit het proces van jouw klant. En mijn oplossingen werken voor mij en dus niet voor mijn klant. Het is mijn verantwoordelijkheid als coach om in die rol te blijven. Gewoon spiegelen en uitdagen. Geen oplossingen aanreiken!
Als mens ben ik gegroeid want door het verhaal van mijn klant kon ik terug een laag van mijn kwetsuren weghalen. Ik ben veel rijker en wijzer geworden. In je kwetsbaarheid durven stappen als coach helpt je groeien in jouw job. Het is belangrijk om bereid te zijn om verder in je persoonlijk werk te gaan en alle lagen weg te halen die je tegen houden om te groeien. Blijven openstaan voor nieuwe inzichten en bereid zijn om door je persoonlijke pijn te gaan, is een onderdeel van je job als coach.